Paniek in de Nachtfabriek
22-06-2011
Kijk op http://leesplein.nl/KB_plein.php?hm=1&sm=2&id=4678 voor de leestip! En lees onderstaand persbericht van BizWorld: Veldhoven, 20-06-2011 Persbericht 'PANIEK IN DE NACHTFABRIEK' TEN DOOP GEHOUDEN BIJ AFSLUITING CAMP BIZWORLD

 Het eerste exemplaar van Paniek in de Nachtfabriek van kinderboekenschrijver Niels Rood, wordt op 24 juni aangeboden aan Pauline van Dulken, directeur van BizWorld. Plaats van handeling: het hoofdkantoor van Mercedes-Benz in Utrecht. Daar vindt tussen twee en zes de afsluiting plaats van het eerste Camp BizWorld. Dat is een project waarin basisschoolkinderen gedurende twee dagen intensief kennismaken met een bedrijf. Doel van BizWorld is kinderen het ondernemen al op jonge leeftijd te laten ontdekken. Mercedes Benz is het eerste bedrijf dat gastheer is voor een Camp BizWorld.

Paniek in de Nachtfabriek is een boek vol humor en avontuur over vier vrienden uit groep 8, die hun droom realiseren: een achtbaan op het schoolplein. Natuurlijk moeten ze geld verdienen om zo'n groot project te bekostigen, en zo leren ze vanzelf ondernemen. Paniek in de Nachtfabriek is de opvolger van Paniek in de Toko, dat door Delta Lloyd werd verspreid naar alle basisscholen in Nederland.

Alle jonge deelnemers aan Camp BizWorld krijgen een exemplaar van het kinderboek cadeau van uitgeverij Van Holkema en Warendorf. De middag wordt afgesloten met een borrel voor de partners van BizWorld, die als ze zin hebben een Mercedes kunnen uitproberen. 

'Er is geen beter decor denkbaar dan een showroom vol mooie auto's, om dit boek te presenteren,' zegt Niels Rood. 'Het bestaan van een ondernemer kent pieken en dalen, maar ťťn ding staat vast: zonder dromen red je het niet. Een fijne auto staat symbool voor zo'n mooie droom, die je alleen kunt waarmaken als je durft te gaan voor je ideeŽn.'

'Ons motto is: ondernemen, jong geleerd, oud gedaan,' zegt BizWorld directeur Pauline van Dulken. 'Nederland moet om mee te kunnen blijven doen uit blijven blinken in creativiteit, in innovatie. Over minder dan tien jaar is onze doelgroep aan de beurt om een eigen bestaan op te bouwen. Hoe meer kinderen dan een eigen bedrijf overwegen, hoe beter het is.'

De presentatie is alleen toegankelijk voor genodigden en media.

 Over BizWorld Stichting BizWorld heeft ten doel jongeren spelenderwijs kennis te laten maken met ondernemen, waarbij o.a. financiŽle aspecten aan bod komen.. Het spel is in 1992 door Tim Draper, investeerder in de Verenigde Staten, bedacht en ontwikkeld. Het ondernemersspel wordt momenteel door meer dan 200 basisscholen in Nederland opgenomen in het lesprogramma. Voor meer info zie www.bizworld.nl.